Marquez kiersi 5548 metrin mittaisen radan yhteensä 62 kertaa. Paras ja komeasti lähes 1,2 sekuntia hänen nimissään olevan rataennätyksen alle painunut kierrosaika 2.00,286 syntyi kolme varttia ennen testipäivän päättymistä. Marquez jäi sillä enää reilut kaksi kymmenystä viime vuonna Malesian GP:ssä ajamastaan paalupaikka-ajasta.
Kuninkuusluokan nykyisen jalokiven kierrosaika oli siinäkin mielessä äärettömän kova, sillä ilman lämpötila kohosi lounastauon jälkeen 35 asteeseen ja radan pinnasta mitattuna miltei 60:een.
– Aivan mahtavaa palata pyörän selkään yli kahden kuukauden tauon jälkeen ja samalla myös todella hyvä avaus tälle kaudelle, huikkasi hiestä märkä Marquez urakan umpeuduttua.
Marquez myönsi hetken henkeä vedettyään rehdisti, että vauhti yllätti hänetkin.
– Erittäin kova kierrosaika heti kättelyssä. Emme kokeilleet tänään paljoakaan uusia asioita, vaan jatkoimme pitkälti samalla pyörällä, jolla päätimme viime kauden marraskuussa Valencian testeissä.
– Alamme testata huomenna uusia juttuja, mutta tästä on todella hyvä jatkaa. Pyrimme saamaan pyörän yhä vakaammaksi jarrutuksissa ja moottorin tuottamaan voimaa tasaisemmin mutkien ulostuloissa. Tosin pyörä tuntuu jo nyt hyvältä ja olen paljon rennompi kuin viime vuonna vastaavaan ajankohtaan. Olin silloin aika hermona, Marquez heitti hymyssäsuin.
Tyytyväinen Rossi: ”Päivän
ainoa ongelmani oli Marquez!”
Marquez oli Yamahan Valentino Rossin ja tallikaverinsa Dani Pedrosan kanssa ainoat kuljettajat, jotka pystyivät painamaan alle 2.01:n.
Rossi nousi tiistaina kakkoseksi päivän kolmanneksi viimeisellä, eli 58. kierroksellaan. Eroa Marqueziin kertyi 0,518 sekuntia. Pedrosa tuli 0,102 sekuntia Rossin takana.
Jo 19. kauteensa MotoGP-sarjassa valmistautuva Rossi oli yhtä hymyä – syystäkin.
– Minulla on pelkkää positiivista sanottavaa tästä päivästä. Päivän ainoa ongelma minulle kuin kaikille muillekin oli Marquez!
Rossi kertoi silti olevansa toiveikas, että hän saa kurottua tulevina päivinä Marquezin etumatkaa umpeen.
– Olen iloinen ja tyytyväinen, koska olin tänään nopea koko päivän. Ajoin aamusta iltaan kärkikolmikossa ja onnistuin sitten vielä suunnitelmissani alittaa kertaalleen 2.01:n kierrosaika. Olemme saaneet pyörää tuntuvasti paremmaksi jarrutuksissa, mikä oli meille vielä viime kaudella iso ongelma. Se on tärkeä, erittäin tärkeä parannus, alleviivasi Rossi.
Pedrosa ajoi nousujohteisen päivän. Hän keikkui vielä aamulla pitkään kärkiviisikon ulkopuolella.
– Erittäin pitkä ja raskas päivä. Ajoin tänään paljon kierroksia ja vaikka tulinkin tänne hyvin levänneenä ja valmistautuneena, niin olen varma siitä, että keskiviikkona tämä tuntuu kehossa, Pedrosa viittasi toisen testipäivän suuntaan.
– Minä keskityn ryhmäni kanssa silloin rungon säätöihin ja uusiin renkaisiin. Uusi pyörä tuntuu aikalailla samanlaiselta kuin viime vuoden malli. Se ei vaadi ainakaan suurempia muutoksia ajotyyliin, pudotteli Pedrosa.
Viime vuonna MM-hopeaa kuitannut Rossin tallikaveri Jorge Lorenzo oli neljänneksi kiireisin, joskin jo 0,789 sekuntia Marquezista jääneenä.
Tehdaspyörissä sallitaan tällä kaudella 20 litran polttoainetankki. Se merkitsee litran vähennystä viime kauteen.
– Tuo litran ero tekee elämästämme vaikeaa ja teettää todella paljon töitä elektroniikan kanssa. Nykyinen M1-pyörämme on vielä tällä hetkellä aiempaa aggressiivisempi eikä yhtä jouheva ajettava. Meillä on tämän osalta paljon töitä edessä, korosti Lorenzo.
Lorenzin jälkeen seuraavat sijat menivät Hondan satelliittitiimien, eli Gresinin Alvaro Bautistan ja LCR:n Stefan Bradlin nimiin. Erot Marqueziin kirjattiin lukemin 0,954 ja 1,034.
Aleix Espargaro nousi
Open-luokan ykköseksi
Uuden, niin sanotun Open-luokan sääntöjen mukaisilla pyörillä kilpailevista kuljettajista nopein oli aiemmin CRT-kuvioita hallinnut Aleix Espargaro. Espargaron veljeksistä – Pol ajaa tulokkaana Yamahan Tech 3-satelliittitiimissä – vanhempi päätyi seitsemänneksi 1,133 sekuntia pohjista. A. Espargaro kilpailee Forward-tiimin FTR-Yamahalla.
Vuoden 2006 maailmanmestari, Ducatin tehdastiimistä Jorge Martinezin johtaman Asparin riveihin ja Hondan tuotantomallin puikkoihin siirtynyt Nicky Hayden ajoi 17:nneksi jo 3,033 sekuntia pohjista.
Hondan tehdaspyörät olivat odotetusti kaikilla mahdollisilla osa-alueilla terävimpiä ja varsinkin suorilla ero oli silmäänpistävä. Kieltämättä vielä turhautuneen oloinen Hayden antoi ymmärtää rivien välistä, että hän vuodatti tiistaina lähinnä tuskanhikeä.
– Lisää voimaa ja lisää kiihtyvyyttä, Hayden naulasi teesinsä HRC:lle.
Ducatilla totiset ilmeet
Ilmeet Ducatin leirissä eivät olleet nekään päivän iloisimmasta päästä.
Tehdastiimin duo Andrea Dovizioso-Cal Crutchlow löytyi tiistaina sijoilta 12 ja 14. Dovizioso hyytyi Marquezille 2,211 sekuntia ja Crutchlow jäi puolestaan tiimikaveristaan yli kolme kymmenystä.
– Erikoinen päivä. Meillä oli ongelmia, kierrokset jäivät vähiin, emmekä pystyneet toteuttamaan sitä kaikkea, mitä olimme suunnitelleet. Mutta painotan, että tämä oli sittenkin vasta ensimmäinen testipäivä. Ehdin ajaa uudella GP14-pyörällämme kymmenkunta kierrosta ja ensivaikutelma oli, että tuntuma keulaan on sillä ainakin vähän aiempaa parempi, totesi Dovizioso.
Crutchlow pysyi tyylilleen uskollisena ja jätti spekuloinnit kaikkien Ducati-pyörien mahdollisesta luokittelemisesta Openiin muiden, eli tässä tapauksessa päällikkö Gigi Dall'Ingan murheeksi.
– Open-luokka? Onko sellainen olemassa, Crutchlow kysyi tuttu pilke silmäkulmassaan.
Crutchlow kurvaili mustissa testiväreissä olleilla GP13- ja GP14-pyörillä vielä lähinnä tuntumaa hakien. Crutchlowin mielestä pyöristä löytyy lähinnä vain kosmeettisia eroja.
– Niin, en osaa oikein sanoa mitään syvällisempää vielä näiden kierrosten jäljiltä pyöristä, mutta se voin sanoa, että mies oli tänään ruosteessa ja radalla vähän pyörryksissä!
Sepangin testit jatkuvat keskiviikkona ja torstaina.
Sepang, Malesia.
MotoGP-luokan testien 1/3 ajopäivä:
1. Marc Marquez Espanja, Repsol Honda Team 2.00,286
2. Valentino Rossi Italia, Yamaha Factory Racing + 0,518
3. Dani Pedrosa Espanja, Repsol Honda Team + 0,620
4. Jorge Lorenzo Espanja, Yamaha Factory Racing + 0,796
5. Alvaro Bautista Espanja, GO&FUN Honda Gresini + 0,954
6. Stefan Bradl Saksa, LCR Honda + 1,034
7. Aleix Espargaro Espanja, NGM Mobile Forward Racing FTR-Yamaha + 1,133
8. Andrea Iannone Italia, Pramac Racing Ducati + 1,252
9. Pol Espargaro Espanja, Monster Yamaha Tech 3 + 1,348
10. Bradley Smith Iso-Britannia, Monster Yamaha Tech 3 + 1,590
11. Colin Edwards USA, NGM Mobile Forward Racing FTR-Yamaha + 2,197
12. Andrea Dovizioso Italia, Ducati Team + 2,211
13. Michele Pirro Italia, Ducati Test Team + 2,266
14. Cal Crutchlow Iso-Britannia, Ducati Team + 2,574
15. Yonny Hernandez Kolumbia, Energy T.I. Pramac Racing Ducati + 2,605
16. Katsuyuki Nakasuga Japani, Yamaha Factory Test Team + 2,840
17. Nicky Hayden USA, Drive M7 Aspar Honda + 3,033
18. Hiroshi Aoyama Japani, Drive M7 Aspar Honda + 3,042
19. Randy de Puniet Ranska, Suzuki Test Team + 3,607
20. Kosuke Akiyoshi Japani, HRC Test Team + 3,981
21. Scott Redding Iso-Britannia, GO&FUN Honda Gresini + 4,145
22. Hector Barbera Espanja, Avintia Racing FTR-Kawasaki+ 4,636
23. Mike Di Meglio Ranska, Avintia Racing FTR-Kawasaki + 5,539
24. Broc Parkes Australia, Paul Bird Motorport ART + 5,603
25. Micheal Laverty Iso-Britannia, Paul Bird Motorsport ART + 5,784
26. Karel Abraham Tshekki, Cardion AB Motoracing Honda + 6,469