Rossin avoin Ducati-tilitys: ”Halusin lähteä kesken sopimuskauden”

Sanaisen arkkunsa avanneelta Rossilta on kuultu positiivisten uutisten vastapainoksi toki varsin kärjekkäitäkin kommentteja. Ducati ja MotoGP-luokan kaksinkertainen maailmanmestari Casey Stoner ovat saaneet oman osansa jälkimmäisestä.

Rossi, 34, palasi Ducatilta viime kaudeksi Yamahalle ajaen MM-pisteissä neljänneksi. Kauden kohokohta osui Hollannin osakilpailun Asseniin, jossa MotoGP-luokan seitsenkertainen maailmanmestari palasi voittajaksi yli kahden vuoden mittaisen kuivan kauden jälkeen.

– Assenin voitto oli ehdottomasti yksi urani tärkeimmistä, mutta ei toki tärkein. Tärkeimpiä ovat ne, joilla saavutetaan mestaruuksia. Assen merkitsi silti voittoa, jota halusin kenties kaikkein eniten. Myönnän, kaksi edellistä kautta Ducatilla olivat turhauttavia.

”Huomasin jo heti kolmen Ducati-
kierroksen jälkeen olevani pulassa”

Rossin ja Ducatin oli määrä muodostaa Italiassa miltei pyhäksi julistettu ikuinen liitto, mutta toisin kävi. Kahden vuoden yhteinen taival oli muutamia harvoja valonpilkahduksia lukuun ottamatta pelkkien pettymyksien ja riitasointujen sävyttämä.

Hondalla ja Yamahalla parhaaseen tottunut Rossi myöntää, että hän havaitsi hyvinkin nopeasti, että haastavasta hommasta ei tule yhtään mitään.

– Olin järkyttynyt ajettuani Ducatia ensimmäistä kertaa. Ajattelin välittömästi kolmen kierroksen jälkeen, että olen pulassa ja että olen tehnyt todellakin virheen. Ongelmat olivat erittäin suuria alusta alkaen.

Ducatilla 15 miljoonan euron vuosipalkkaa nauttineen Rossin mukaan hän kuitenkin jaksoi – ja oli pakkokin – uskoa parempaan, mutta ei pitkään.

– Kymmenen ensimmäisen MM-osakilpailun jälkeen ymmärsin lopullisesti sen, että en voi voittaa koskaan Ducatilla. Huhut siitä, että halusin purkaa kahden vuoden sopimuksen jo ennen ensimmäisen kauden loppua ovat totta.

– Se (sopimuksen purkaminen) osoittautui kuitenkin mahdottomuudeksi.  Enkä toisaalta voinut antaa periksi, totesi kasvonsa italialaisten silmissä säilyttänyt Rossi.

”Kuljettajien välit ovat
paremmat ilman Stoneria”

 
Rossi pyrki työstämään ex-kisainsinöörinsä Jerry Burgessin kanssa Ducatista mieleistään onnistumatta siinä.

Koko ajan muutosten kourissa olleesta pyörästä ei saatu sen paremmin Hondaa kuin Yamahakaan. Ducati on Ducati ja sillä siisti.

Sen tietää erityisesti Stoner, joka ajoi Ducatilla maailmanmestariksi vuonna 2007. Ja sen hän teki todella vakuuttavasti. Silloin kaksi vahvaa luonnetta löysivät toisensa.

Piikittely ja sanansäilällä sivaltelu oli pari vuotta sitten armotonta Stonerin ja Rossin välillä. He olivat kaikkea muuta kuin ylimpiä ystäviä keskenään. Mikään ei ole muuttunut, vaikka Stoner lähtikin sarjasta kauden 2012 jälkeen.

– Stoner oli erittäin lahjakas kuljettaja, jota oli vaikea voittaa. Radalla kaikki ovat aina vihollisia keskenään, mutta sen ulkopuolella tunnelmat ovat yleensä ok. Nyt, ilman häntä (Stoner) välit kuljettajien kesken ovat paremmat, Rossi muotoilee kieli keskellä suuta.

Kilpailijana Stoner toki kerää kunnioitusta Rossiltakin. Stonerin nopeutta ja näyttävyyttä niin Ducatilla kuin myöhemmin Hondalla kukaan ei voi kiistää.

– Stoner teki Ducatilla loistavaa työtä ja monien on vaikea ymmärtää, miksi oikeastaan vain hän on onnistunut tuolla pyörällä. Ducatia on vietävä yli limiitin ja Stonerilta se onnistui uskomattomalla tavalla. Muilta vastaava päättyy yleensä kaatumiseen.   

– Olen tosin sitä mieltä, että jos Stoner olisi kilpaillut viime kaudella Ducatilla, niin hänkään ei olisi pystynyt yltämään sillä pyörällä kuudetta sijaa ylemmäs, Rossi kuvaili tuntojaan.

Jäämme odottelemaan Stonerilta kuittausta. Suorasanainen aussi on tunnetusti taitava myös sillä saralla.
 

Uusin numero