Uudessa R1200RT:ssä on odotetusti ilma- ja nestejäähdytteinen bokserimoottori, joka esiteltiin yhdessä allroadmalli R1200GS:n kanssa viime vuonna. Bokseri tuottaa 125 hevosvoimaa 7750 kierroksella ja 125 Newtonmetriä 6500 kierroksella. Kampiakseli on hieman painavampi ja vaativamman lisävarustuksen vuoksi malliin on myös tullut tehokkaampi laturi. Lisäksi kardaanin välitystä on muutettu, jotta pyörä tarjoaisi enemmän potkua alakierroksilla.
Vakiona on kaksi ajoasentoa: Rain ja Road. Lisävarusteena saa kolmannen, Pro-asennon, jonka mukana myös tulee järjestelmä, joka auttaa mäkilähdöissä. Gear shift assistant pro on aivan uusi järjestelmä, joka myös on tarjolla lisävarusteena. Se sallii vaihteiden vaihdon ilman kytkimen käyttöä. Luistonesto ja ABS ovat vakiona.
Jatkossakin teleleverillä ja paraleverillä varustetussa pyörässä on uusi runko ja lisävarusteena saa BMW:n semiaktiivisen Dynamic ESA -jousitusjärjestelmän. Ohjauskulma on nyt 36 astetta, mikä helpottaa tiukoissa käännöksissä.
Ulkoiset yhtäläisyydet edeltäjän kanssa ovat verrattain pieniä ja muotoilu on aivan uusi. LED-tekniikalla varustettu etuvalo on tuttu K1600GT- ja GTL-malleista. Edellisessäkin mallissa vakiona olleen sähköisesti säädettävän tuulilasin sanotaan suojaavan paremmin, vaikka sen säätömahdollisuudet ovat ennallaan. Kuljettajan ergonomiaa on myös muutettu, jotta maahan ylettyy helpommin. Ohjaustangon, satulan ja jalkatappien muodostamaa kolmioita on BMW:n mukaan laskettu 20 millimetrin verran. Myös matkustajan satula on 20 millimetriä matalampi, ja sama pätee matkustajan jalkatappeihin. Kuljettajan satula on kaksi senttimetriä pidempi ja matkustajan vastaavasti sentin verran. Vakiomallista satulaa voi säätää 805−825 millimetrin välillä, lisävarusteena saatavan korkean satulan osalta säätöväli on 830−850 millimetriä ja matalan puolestaan 760−780. Lisävarusteena on tarjolla myös sähkölämmitteinen satula.
Uudistettu mittaristo koostuu analogisista mittareista sekä 5,7-tuumaisesta TFT-näytöstä. Mittaristoa voi myös kallistaa +/- 5 asteen verran, jotta se sopisi jokaisen kuljettajan mieltymyksiin. BMW:n GPS-yksikkö on nimeltään Motorrad Navigator V, ja sen saa lisävarusteena.
Pitkän lisävarustelistan voi ladata oikealta ja pressikuviin voi tutustua linkistä.
Teksti: Oscar Algott