CTX-malliston lippulaiva CTX1300:n voimanlähteenä on nestejäähdytteinen V4, joka on peräisin ST1300-tourerista. Moottoria on säädetty tuottamaan enemmän vääntöä alemmilla kierroksilla, ja viisiportaisen vaihteiston välityksiä on muutettu, jotta pyörä olisi mukavampi moottoritieajossa. Moottori lepää kaksinkertaisen putkirungon syleilyssä. Takana on kaksi iskunvaimenninta ja edessä 43-millimetrinen USD-haarukka. Svingi on alumiinia.
Muotoilun innoittajana on osittain ollut Gold Wing F6B. Hondan mukaan pyörää on helppo ajaa neutraalin ajoasennon ja matalan istuinkorkeuden ansiosta, ja siinä kerrotaan olevan paljon käytännöllisiä ominaisuuksia, kuten vakiona olevat sivulaukut. ABS, luistonesto ja Bluetoothilla varustettu kaiutinjärjestelmä on vakiona.
Honda esitteli messuilla myös CTX700:n ja CTX700N:n, jolla on paljon yhteistä suuremman mallisisaren kanssa. Se perustuu kuitenkin NC700-malliin ja siinä on Hondan DCT-vaihteisto. Molempia malleja saa ajaa A2-kortilla, ja CTX700N on nakuversio.
Oikealta voi ladata englanninkielisen lehdistötiedotteen ja oikealla olevista linkeistä voi tutustua Honda CTX1300 ja Honda CTX700 valokuviin.
Teksti: Jonathan Balsvik