Pitkään on liikkunut huhuja katteettomasta S1000RR-mallista ja nyt BMW vihdoin esitteli mallin EICMAN messuilla Milanossa.
Lähes tuhatkuutiosta (999 cc) rivinelosta on muokattu tuottaamaan enemmän tehoa ja vääntöä alakierroksilla, ja kierrosrajoitin pistää pelin poikki 2 000 kierrosta aikaisemmin. Maksimiteho on 160 hevosvoimaa 11 000 kierroksessa (RR:ssä 193 hv 13 000 kierroksessa). Maksimivääntö on 112 Newtonmetriä 9 250 kierroksessa ja 7 000 kierrokseen saakka S1000R tuottaa 10 Newtonmetriä RR:ää enemmän.
Runko on peräisin RR-mallista ja sen etunojainen moottori toimii osittain rungon kantavana osana. Alustan geometriaa on säädetty malliin sopivaksi ja akseliväli on nyt 22 millimetriä suurempi. USD-haarukassa on säädettävä puristus ja paluu, kun takavaimentimessa puolestaan on säädettävä esijännitys ja puristus.
Tankki on alumiinia ja pakoputkistoa on saatu kevennettyä äänentasoa laskevan venttiilin avulla. Vakiona on useita sähköisiä apuvälineitä: luistonesto (ASC), Race-ABS sekä kaksi ajoasentoa (Rain ja Road). Lisävarusteena saa myös Dynamic ja Dynamic Pro -ajoasennot.
Klikkaa linkistä katsomaan kuvia uudesta mallista. Pystyykö S1000R haastamaan 1290 Super Duke R:n? Kommentoi alle!
Teksti: Jonathan Balsvik, Bike Ruotsi