Merkittävä ero koeajon ja testin välillä on se, että koeajettavalla pyörällä ei ole suoraa vertailukohtaa. Journalistin ei kannata tehdä hätiköityjä johtopäätöksiä, vaan odottaa kunnon vertailevaa testiä ennen ominaisuuksien tarkempaa arviointia. Vasta, kun moottoripyörät asetetaan toisiaan vastaan, erot ominaisuuksissa näkyvät selvemmin. Yleisesti ottaen nykymoottoripyörät ovat niin hyviä, että yleensä erot ovat vain marginaalisia. Parhaat työkalut niiden esiin kaivamiseksi ovat kokenut testiryhmä, suorituskykymittaukset ja pistetaulukko.
Joskus kuitenkin valmistajat onnistuvat luomaan todellisen seitsemän oikein -mallin. Sellaisen, joka jättää paatuneeseen ja kaiken nähneeseen toimittajaankin syvän vaikutuksen. KTM Super Duke R on tällainen malli.
Saattaahan se olla, että nuolaisen ennenkuin tipahtaa, mutta Super Duke on todellinen helmi moottoripyöräksi. Isojen streetfightereiden luokka on saanut uuden kuninkaan.
Koeajo on luettavissa Biken luettelonumerosta, joka on kaupoissa 18. joulukuuta.
Teksti: Magnus Wallner