Kilpailuun voittoon paalupaikalta ajoi viime vuoden malliin espanjalainen Pol Espargaro, josta Kallio jäi 3,234 sekuntia.
Kallio kävi Kalex-pyörällään parhaimmillaan viidentenä, mutta loppu ei sujunut enää täysin suunnitelmien mukaan. Sveitsiläisen Dominique Aegerterin onnistui ohittaa Kallio vielä viimeisellä kierroksella.
Kisan kakkoseksi päätyi sveitsiläinen Thomas Lüthi 0,591 sekuntia voittajasta. Kolmas oli espanjalainen Jordi Torres 0,679 kärjestä.
Espargaro siirtyi voittonsa ansiosta samalla MM-johtoon, koska Kallion Marc VDS-tiimikaveri, britti Scott Redding joutui jäämään sivuun kauden 15. osakilpailusta.
Reddingin vasen ranne murtui aika-ajossa ja se operoitiin lauantai-iltana. Redding on sivussa myös ensi viikonvaihteena Motegin radalla Japanissa ajettavasta osakilpailusta. Hän pyrkii tekemään paluun radoille kauden päätöskisassa 10. marraskuuta Espanjan Valenciassa.
Mestaruuden kannalta se saattaa olla silloin jo auttamattomasti liian myöhäistä, sillä Espargaro siirtyi Australiassa 16 pisteen johtoon.
Kolmantena sarjassa on Kallion tiimikaveriksi ensi kaudella tuleva espanjalainen Esteve Rabat. Rabat teki Phillip Islandilla kohtalokkaan ajovirheen radan ykkösmutkassa päätyen maaliin kakdeksantena neljä kymmenystä Kallion takana.
Rabatin ero Espargaroon on 36 pistettä. Kallio on neljäntenä, mutta Rabatilla on 39 pisteen etu puolellaan. Ajamalla sitä ei enää ikävä kyllä oteta oteta kiinni, kun jaossa on enää 50 pistettä.
"Tänään rengas ei kestänyt
edes kymmentä kierrosta!"
– Rengasongelma pilasi tämän päivän kisan. Takarenkaasta alkoi irrota paloja 8-9 kierroksen jälkeen, eikä minulla enää sen jälkeen ollut mahdollisuutta taistella paremmista sijoituksista. Kaverit pääsivät ohi, sillä heillä ei näyttänyt olevan samaa ongelmaa, Kallio hymähti.
Rengasvika ei sinänsä ollut ainutlaatuinen, sillä jo aiemmin viikonlopun aikana havaittujen ongelmien vuoksi Moto2-luokan kisamittaa oli lyhennetty 13 kierrokseen alkuperäisen 25 kierroksen sijasta.
– Kisaa lyhennettiin, koska rengasvalmistaja Dunlop ei pystynyt takaamaan renkaiden kestävyyttä enää 20 kierroksen jälkeen ja vaarana oli juuri tuo palojen irtoaminen. Mutta tänään rengas ei kestänyt edes kymmentä kierrosta, Kallio puuskahti tiedotteessaan.
– Toki minun olisi pitänyt päästä nousemaan paremmille sijoituksille jo aiemmin, mutta en pystynyt hyödyntämään parhaita ohituspaikkoja, sillä en saanut renkaista pitoa irti. Ohituspaikat tuntuivat muutenkin olevan kortilla, kun kaikki ajoivat niin limiitillä tätä lyhyttä kisaa.
Phillip Island, Australia.
Moto2-luokan 15/17 MM-osakilpailu:
1. Pol Espargaro Espanja, Tuenti HP 40, Kalex 20.19,219
2. Thomas Lüthi Sveitsi, Interwetten Paddock Moto2, Suter + 0,591
3. Jordi Torres Espanja, Aspar Team Moto2 Suter, + 0,679
4. Simone Corsi Italia, NGM Mobile Racing, Speed Up + 0,893
5. Alex de Angelis San Marino, NGM Mobile Forward Racing, Speed Up + 1,111
6. Dominique Aegerter Sveitsi, Technomag carXpert, Suter + 3,073
7. Mika Kallio Suomi, Marc VDS Racing Team, Kalex + 3,234
8. Esteve Rabat Espanja, Tuenti HP 40, Kalex + 3,655
9. Nicolas Terol Espanja, Aspar Team Moto2, Suter + 10,182
10. Anthony West Australia, QMMF Racing Team, Speed Up + 18,083
11. Sandro Cortese Saksa, Dynavolt Intact GP, Kalex + 18,317
12. Ricard Cardus Espanja, NGM Mobile Forward Racing, Speed Up + 19,415
13. Danny Kent Iso-Britannia, Tech 3, Tech 3 + 32,194
14. Gino Rea Iso-Britannia, Arginano & Gines Racing, Speed Up + 32,835
15. Doni Tata Pradita Indonesia, Federal Oil Gresini Moto2, Suter + 35,588
Pistetilanne:
1. Espargaro 240
2. Scott Redding Iso-Britannia, Kalex 224
3. Rabat 204
4. Kallio 165
5. Aegerter 143
6. Takaaki Nakagami Japani, Kalex 138
7. Lüthi 130
8. Johann Zarco Ranska, Suter 123
9. Terol 115
10. Torres 106
11. Corsi 92
12. Xavier Simeon Belgia, Kalex 71
13. Julian Simon Espanja, Kalex 63
14. De Angelis 57
15. West 48
Seuraava osakilpailu: 27.10. Motegi, Japani.