Remes ajaa Kärhällä nollapyörää

0-pyörää juuri ennen kilpailjoita ajaa MM-sarjasta tuttu Tuusulan Moottorikerhon Eero Remes, joten ei ole pelkoa, että etumies jäisi muiden jalkoihin. Juuri ennen Remestä starttaa 00-pyörällä SM-sarjassa 2-luokassa toisena oleva Kuhmoisten Lauri Pohjonen ja ensimmäisenä 000-pyörällä Päitsin kahdesti 1970-luvun lopussa voittanut Mäntsälän oma mies Mauno ”Manu”Suni!

Remes, Pohjonen ja muutama muukin kuljettaja olisi halunnut mukaan varsinaiseen kilpailuun sen jälkeen kun Suomen miesjoukkueen matka Italian Sixille (MM-joukkuekilpailu) peruuntui kokonaan. Ilmoittautumisaika Kärhän lenkille päättyi kuitenkin jo 15. syyskuuta.

– Tämä käy hyvästä treenistä ja samalla pääsen tutustumaan erilaisiin Suomi-enduron maastoihin, tuumi 28-vuotias Eero Remes maanantaina kotonaan Järvenpäässä.

”Sama keitä luokkaan tulee”

Remes päätyi tämän vuoden MM-sarjassa pikkuluokassa neljänneksi. Mestaruuden uusi Ranskan Antonio Meo ja hopean vei uransa päättänyt Juha Salminen. Remes hävisi kahdeksan pistettä pronssin vieneelle Matti Seistolalle.

Remes on ajanut MM-sarjaa nyt kuusi vuotta. Ensimmäinen kausi 2008 oli Remekselle siirtymäkausi motocrossista enduroon. Akillesjännevamma jätti MM-avauskauden vajaaksi, silti pisteissä seitsemäs.

Sen jälkeen Remes ei ole jäänyt MM-sarjassa neljättä sijaa (2009, 2012-13) heikommaksi. Ensimmäinen MM-mitali, pronssi tuli 2010 ja seuraavalla kaudella hopea.

Salmisen jättäessä MM-sarjan ja huhujen heittäessä Meota isompaan luokkaan, Remeksen näkymien olettaisi kohentuvan.

– Pitää keskittyä vain omaan ajamiseen ja tehtävä kaikki vähän paremmin kuin aikaisemmin. Sama keitä luokkaan tulee. Muita ei voi eikä kannata vilkuilla, sillä sarjaan nousee Keski-Euroopasta aina kovia uusia miehiä, Remes sanoo.

Vain Remeksellä
tehdassopimus

Suomalaisista toistaiseksi vain Eero Remeksellä on tehdassopimus ensi kauden MM-sarjaan. Viiden KTM-kauden jälkeen nummenkyläläinen vaihtoi täksi kaudeksi TM-pyörään.

– Kesällä tein jatkosopimuksen TM:n kanssa ensi ja seuraavalle vuodelle

Myös Seistolan olettaisi saavan tehdaspaikan ensi kaudelle. Roni Nikander hänkin lienee tarjolla pääsarjaan.

Joka tapauksessa suomalaisen enduron huippuvuodet lienevät pitemmäksi aikaa takana. Enduron lajiryhmään pitkään kuulunut Jarkko Valtonen ei muista milloin Suomen Trophy-joukkue ei olisi ollut mukana Sixillä ja milloin MM-sarjassa ajaisi yhtä vähän tehdaskuljettajia kuin näillä näkymin ensi vuonna.

– Ainakaan 25 vuoteen Suomi ei ole ollut poissa Trophyjen kisasta, ehkei koskaan nykymuotoisen Sixin aikana, Valtonen arvelee.

Eikä siitä ole kuin kaksi vuotta, kun Suomi vielä voitti Kotkassa. Peräti kahdeksannen kerran sitten vuoden 1996. Tosin Ranska ei 2011 ollut mukana.

Sankareita riittänyt

Kari Tiainen aloitti 1990-luvun alussa suomalaisten vankan  menestysputken MM-sarjassa ja sitä jatkoivat muun muassa Juha Salminen, Mika Ahola, Petteri Silvan ja Samuli Aro.

– Esimerkiksi vielä kaudella 2004 MM-sarjan ajoi peräti kymmenen suomalaista, valtaosa tehdastalleissa. Tuli kaksi MM-kultaa, edelliskaudella kaksi kultaa ja hopeaa, yksi pronssi.

Viimeksi ennen viime vuotta suomalaiset jäivät MM-sarjassa ilman kultamitalia viime vuosituhannen puolella, 1998.

Kotimainen enduroharrastus on silti pysynyt aktiivisena. Valtosen mukaan vuonna 2010 vähintään yhteen endurokisaan osallistui ennätysmäisesti 841 suomalaista. Toissa vuonna määrä oli 751 ja viime vuonna 778. Tosin kilpailijoiden keski-ikä on 36 vuoden huitteissa

– Nummelan SM-kisa kahden viikon kuluttua ratkaisee päästäänkö tänä vuonna yli 800 kilpailijan, Jarkko Valtonen sanoo.

Kärhän lenkillä rahaa jaossa

Valtonen seuraa Kärhän lenkkiä paikan päällä. Kuinkas muuten, sillä sitten kaukaisen armeijavuoden jälkeen vain kolme kotimaista endurokisaa on jäänyt mieheltä väliin.

Mäntsälän kilpailun reittimestari Ari Mellin on kyllästynyt siihen, että pilkkikisoissa jaetaan palkinnoksi autoja ja moottoriurheiluksioissa pilkkejä. Mellin on hommannut Kärhän lenkille rahapalkintoja. Kuuden ensimmäisen maastokokeen yleiskilpailun kolme parasta pääsee aina palkintorahoille.

* * *
37. Kärhän lenkki Mäntsälässa lauantaina 28.9. alkaen klo 9.

Kilpailukeskus Kuljetusliike Teuvo Saarinen Oy:n tiloissa ja piha-alueella Hyllyväntie 6-8. Kilpailussa ajetaan kuutta erillistä maastokoetta. Pääluokat ajavat kahdeksan maastokoetta.

Lisätietoja kilpailusta:
www.mantsmk.net/karhanlenkki

Uusin numero