Sarjan kärjessä kiitävä ja Tshekin GP:n voittajana Englantiin saapunut Luis Salom ajoi välittömästi ensimmäisellä harjoitusjaksolla uuden rataennätyksen lukemin 2.15,911.
Murtunutta vasenta kantapäätään poteva Salom lisäsi muiden tavoin löylyä iltapäivän aurinkoisessa sessiossa, jossa hän pysäytti kellot ajassa 2.15,002. Se riitti neljänteen sijaan 0,387 sekuntia kärjestä.
– Jalassani on vähemmän turvotusta, eikä se ole haitannut suuremmin minua. Onhan siellä yhä kipua, mutta uskon, että pystyn ajamaan siitä huolimatta yhtä vahvan viikonvaihteen kuin viimeksi Tshekissä, totesi taistelija Salom.
Kuluvalla kaudella viisi voittoa viimeistellyt Salom oli varsin tyytyväinen päiväänsä.
– Ensimmäinen harjoitus sujui todella hyvin ja iltapäivän sessio ei ollut sekään lainkaan huono. Halusimme kokeilla viimeisen varikkokäynnin jälkeen erilaisia säätöjä rungon osalta ja myös erilaisia renkaita. Tulos ei ollut aivan toivottu ja fiilis pyörään ei ollut toisen harjoituksen lopussa enää paras mahdollinen. Tosin olihan silloin radalla ruuhkaakin. Kaiken kaikkiaan kuitenkin positiivinen päivä, summasi Salom.
Salomin molemmat tiimikaverit nostivat tuntuvasti vauhtiaan ja tasoaan perjantain jälkimmäisellä harjoitusjaksolla. Australialainen Arthur Sissis sivalsi sijaan 11 oikeuttaneen kierrosajan 2.16,734. Malesialainen Zulfahmi Khairuddin päätyi puolestaan 19:nneksi lukemin 2.17,289.
– Ensimmäinen harjoitus ei sujunut minulta hyvin. Tuntuma pyörään ei ollut siinä vaiheessa yhtä hyvä kuin viimeksi Tshekissä ja se näkyi vauhdissa. Muutimme toiseen treeniin säätöjä ja olin välittömästi ensimmäisellä kierroksella sekunnin verran nopeampi aamuun verrattuna. Loppujen lopuksi tuota parannusta kertyi sitten reilut kolme sekuntia, myhäili kolmeen ensimmäiseen lähtöriviin lauantain aika-ajossa tähtäimensä asettanut Sissis.
Khairuddinin päivä eteni kierrosaikojen kehityksen osalta samalla kaavalla Sissisin kanssa. Tosin parannus löytyi toiselta taholta.
– Aamu ei ollut hyvä, mutta emme tehneet pyörään mitään muutoksia toiseen sessioon. Lähdin entistä keskittyneempänä radalle ja paransin aikaani 2,5 sekunnilla. Olihan se melko iso steppi, joten ei muuta kuin jatketaan samaan malliin, eli keskitytään täysillä ajamiseen ja omaan tekemiseen. Tiedän, että parannus syntyy tällä hetkellä nimenomaan ajamisesta, eikä niinkään pyörän säädöistä, tähdentää Khairuddin.