Pariajoon on ilmoittautunut reilut 70 paria. Kansallisessa kilpailussa on mukana myös nimimiehiä, joista ennakkoon kovimman kaksikon muodostavat kilpailu-uransa jo taakseen jättänyt Oskari Kantonen parinaan kevään Päijänneajon hopeamies Miko Mellin.
Heitä lähtevät haastamaan Päijänneajon voittaja ja tällä kaudella Saksan cross country -sarjaan keskittynyt Roni Nikander nuoren Teemu Latostenmaan kanssa.
– Kovaa tulevat menemään myös paikalliset kuskit Mikko Tontti ja Antti Hänninen sekä isä-poika-pari Pekka ja Jesse Viljakainen, kilpailunjohtaja Jakke Ojala vinkkaa.
A- ja B-luokilla ajoaika on kolme tuntia, veteraani- ja harrastekuljettajat urakoivat noin yhdeksän kilometrin lenkillä kaksi tuntia. Kuljettajakaksikon yhteistulos ratkaisee.
– Vaihtoalue on toteutettu siten, että siinä ei ajallisesti voita vaikka toinen kuljettajista ajaisi useamman kierroksen putkeen, Ojala kertoo.
Parikilpailussa voi taktikoida
Kuljettajat saavat itse valita millaisella vaihtotaktiikalla kilpailun ajavat, kunhan kumpikin kuljettaja kiertää reitin vähintään kerran. Parit voivat halutessaan vaihtaa jokaiselle noin 20 minuutin kierrokselle aina levänneen miehen. A- ja B-luokat ehtivät kiertää lenkin noin kahdeksan kertaa, muut luokat viidesti.
– Eihän me sitä paljasteta, joku muu voisi muuttaa omaansa. Luulen kyllä, että minä lähden ensin avaamaan reittiä, ja kun ei lähdetä ihan ensimmäisenä reitille, yritän ottaa muita kiinni, Roni Nikander suostuu nauraen paljastamaan x:n pysähdyksen taktiikasta.
– Riku-veljen polttareita suunnitellessa tuli idea osallistua tähän kilpailuun ja pyysin Teemua parikseni. Kilpailu toimii hyvänä treeninä ja reittivideosta päätellen tiedossa on hienon näköistä pätkää. Katsotaan sitten mihin meidän vauhti riittää. Vesisateen olemme tilanneet kisapäivälle, että siitä tulisi kunnon selviytymistaistelua, Nikander sanoo.
Naiset saavat uuden mestarin
SsMK:n Vesijärvenajo järjestettiin ensimmäisen kerran 99 vuotta sitten. Kilpailu on kulkenut aina Vesijärven rannoilla, mutta reitti on vaihdellut vuodesta toiseen. Tänä vuonna järvimaisemissa kaasutellaan myös naisten Lady Cupin osakilpailu.
Naisten sarjaa seitsemän vuotta peräjälkeen hallinnut Marita Nyqvist on loukkaantumisen johdosta loppukauden sivussa, joten tänä vuonna naiset saavat uuden mestarin.
Lady Cupia johtaa Padasjoen Hanna Mertsalmi. Häntä kirittää naisten Sixi-maajoukkueeseen niin ikään valittu Sanna Kärkkäinen, jolta jäi väliin kauden ensimmäinen osakilpailu olkapäävamman johdosta. Mukana on myös Taru Koskinen, joka on vahvin ehdokas täydentämään naisten Sixi-joukkuetta syksyllä Sardiniassa.
Naiset ajavat kilpailussa neljä kierrosta. Lady Cupin viimeinen osakilpailu ajetaan 15.9. Nurmijärven SM-osakilpailun yhteydessä.
Aikataulu 3.8.:
Naiset, harrastajat ja veteraanit starttaavat reitille klo 8. Naiset ajavat neljä kierrosta, muilla luokilla ajoaika on maksimissaan kaksi tuntia. A- ja B-luokkien startti on klo 11. Ajoaika on maksimissaan kolme tuntia.
Kilpailukeskus:
Messilässä Laason rinne, Rantatie 120, 15980 Hollola.
Reitti:
Reitistä noin 2/3 on Messilän laskettelurinteiden alueella, joten yleisön on helppo seurata kilpailun kulkua. Vaihtoalue on Laason rinteen alapuolella. Rinteet ovat noin puoleen väliin ruohopintaisia, yläosat ovat soraa. Reitti mukailee vuoden 2010 SsMK:n järjestämän SM-osakilpailun Messilän maastokoetta.
Lisätietoja:
http://www.salpausselanmoottorikerho.fi/vesijarvenajo-parikilpailu/