Harri Kullas kertoi viime sunnuntaina Kegumsissa ajetun Latvian MM-osakilpailun jälkeen, että kaiken, nimenomaan kaiken, loksahtaessa kohdalleen hän omaa mahdollisuudet jopa taistella MX2-luokan podiumsijoituksesta kotiyleisön edessä Hyvinkäällä.
Urallaan 12 MM-osakilpailuvoittoa saavuttanut ratamoottoripyöräilijä Mika Kallio sen sijaan pistää vielä paremmaksi Sachsenringin osalta: hän hakee Saksasta vain ja ainoastaan uransa ensimmäistä ykkössijaa Moto2-luokasta.
Moto3-luokassa asetelmat ovat toisaalta pitkälti Kullaksen kaltaiset. Keskiviikkona 19 vuotta täyttävän Niklas Ajon vauhti riittää nappipäivänä MM-uran ensimmäiseen podiumsijoitukseen.
Kallio ajoi edellisessä osakilpailussa ja yli 90 000 katsojan silmien edessä Assenin radalla Hollannissa neljänneksi ja Ajo kymmenenneksi. Pisteissä neljäntenä oleva Kallio, 30, on yltänyt tällä kaudelle parhaimmillaan toiseksi Le Mansissa ja sarjassa 12:ntena majaileva Ajo kuudenneksi Jerezissä.
Saksassa suomalaisodotuksia nostattaa korkealle myös sivuvaunuluokan kolminkertainen maailmanmestari Pekka Päivärinta.
Sachsenringilla ajetaan Assenin tapaan myös sivuvaunuluokan MM-pisteistä MotoGP-sarjan yhteydessä. Päivärinta johtaa sarjaa, jossa Petri Makkula on kuudentena.
Voiton lisäksi myös
MM-mitali haarukassa
Kallio sivusi Ranskan GP:ssä Le Mansissa Moto2-uransa toistaiseksi parasta sijoitusta.
Ensimmäisen kerran hän ajoi toiseksi viime vuonna juuri Sachsenringin 3671 metrin mittaisella teknisellä radalla, jonka 13 kaarteesta peräti kymmenen taittaa vasemmalle.
– Lähden taistelemaan joka kisassa podiumsijoituksesta, mutta tällä kertaa minun pitää kamppailla voitosta. Uskon, että Sachsenring tarjoaa minulle parhaan mahdollisuuden nousta Moto2-luokassa korkeimmalle korokkeelle, korostaa Kallio.
Kaksi MM-hopeaa ja yhden -pronssin saavuttanut Kallio kamppailee kuluvalla kaudella myös mitalista. Se kaipaa kuitenkin paluuta myös voittokantaan.
Kuninkuusluokassakin kaksi kautta kilpaillut valkeakoskelainen ajoi viimeksi voittoon vuoden 2008 kesäkuussa Britannian GP:ssä ja silloisissa 250-kuutioisissa.
– Sachsenring on yksi parhaista radoista minulle. Jostain syystä sen profiili soveltuu ajotyylilleni. Pyöräni säädöt olivat viimeksi Assenissa melko lailla samanlaiset kuin vuosi sitten Sachsenringilla, joten olen luottavainen sen suhteen, että vauhtini on hyvällä tasolla heti perjantain vapaista harjoituksista lähtien, kertoo Kallio.