– Kiirettä tietenkin riittää, kun MM-sarjassa ajetaan 17 osakilpailua ja Espanjan mestaruussarja kattaa seitsemän kisaviikonvaihdetta, mutta tartun mielelläni tähän haasteeseen. Näen tämän CEV-projektin todella mielekkäänä kesätyönä, kertoo Ajo.
Ajo valmentaa ja pitää huolta huolta nuorista kuljettajista vastaperustetussa Touchline Sic Ajo Racing-tiimissä, jossa KTM:n Moto3-luokan pyörillä kilpailevat malesialaiset Hafiq Azmi, 16, ja Aizat Malik, 19.
Tiimin tekninen johtaja on espanjalainen Jordi Gallardo, joka työskentelee MM-sarjassa Ajon kilpailuinsinöörinä.
– Jordi pyysi minua mukaan tähän uuteen projektiin ja siihen oli helppo vastata myöntävästi. Pääsen tekemään töitä monella eri osa-alueella, mikä kehittää minua myös kuljettajana, tähdentää Ajo.
Ajo aloittaa unelma kesätyönsä tänä viikonvaihteena Barcelonassa, jossa Moto3-luokka ajaa kauden kaksi ensimmäistä CEV-sarjan osakilpailuaan. Rooli vaihtuu luontevasti heti seuraavana viikonvaihteena Espanjan maaperällä, kun vuorostaan Jerezissä ajetaan Moto3-luokan kauden kolmas MM-osakilpailu.
Ajo Motorsport on vahvasti
mukana malesialaisessa rr:ssä
Aki Ajon johtama suomalaistalli Ajo Motorsport kehittää kotimaassa Junior Projectin puitteissa kuljettajia kansainvälisille radoille. Kolme maailmanmestaruutta saavuttaneella suomalaistallilla on iso rooli vastaavassa myös Malesiassa.
– Olemme tehneet viime vuosina paljon yhteistyötä malesialaisten kanssa. Tämä CEV-projekti on luonteva jatke sille, sanoo Aki Ajo.
CEV-tiimin taustalla on vahvasti myös Sepang International Circuit (Sic), joka isännöi perinteisesti Malesian GP:tä. Sic on ollut nostamassa yhdessä Ajo Motorsportin kanssa Zulfahmi Khairuddinia kohti terävintä kärkeä ensin 125-kuutioisissa ja sittemmin Moto3-luokan MM-sarjassa. Khairuddin ajaa jo kolmatta kauttaan Ajo Motorsportin riveissä.
– Pyrimme kehittämään malesialaisten yhteistyökumppaneiden kanssa laaja-alaisesti sikäläistä ratamoottoripyöräilyä. Perustyötä tehdään junioreiden kanssa Malesiassa ja siinä edetään askel askeleelta. CEV edustaa seuraavaa steppiä tuotaessa malesialaisia lahjakkuuksia Eurooppaan. CEV:in taso on kova ja sitä voidaan luonnehtia hyvällä syyllä junioreiden epäviralliseksi MM-sarjaksi.
Touchline Sic Ajo Racing Teamin kuljettajista Azmilla on jo entuudestaan kokemusta Euroopan radoilta Red Bull MotoGP Rookies Cupin muodossa. Malik on puolestaan osoittanut lahjakkuutensa kotimaansa Sic Ninja 250 Cupissa.
– On hyvinkin todennäköistä, että Azmi ajaa tällä kaudella myös kaksi villin kortin kilpailua MM-sarjassa. Toteutuessaan ne ajoittuvat syksyllä Espanjan Aragoniin ja hänen kotiyleisönsä eteen Sepangiin, vinkkaa Ajo.