– Valmistautuminen on sujunut hyvin. Veli-Heikki Mustonen on treenauttanut kovaa ja monipuolisesti. Kunto on kovempi kuin koskaan ja painokin on tippunut yli kymmenen kiloa. Fysiikan pitäisi riittää, kertoo Mustonen.
Apen setä, Varkauden urheilupiireistä tuttu Veli-Heikki Mustonen kertoo harjoittelusta hieman tarkemmin. – Kaksi viikkoa kauden päättymisen jälkeen aloimme harjoittelun. Harjoittelu alkoi kevyemmin ja harjoituksia oli kolme kertaa viikossa. Marraskuussa mukaan tuli hiihto, Leppävirran hiihtoputki oli ahkerassa käytössä. Harjoitteluun kuului myös rinnejuoksua ja lisäksi Appe kävi omaehtoisesti kuntosalilla. Harjoituksia oli tässä vaiheessa neljä viikossa, kertoo V-H Mustonen.
– Joulukuusta eteenpäin hiihdon ja harjoittelun määrä kasvoi, harjoituksia oli 5-6 viikossa ja helmikuun Savonia hiihto oli meillä mittarina kunnon nousulle. Se meni Apelta hienosti, kunto oli saatu kohenemaan suunnitellusti, jatkaa V-H Mustonen.
– Harjoittelu on Apella säilynyt edelleen kovana, motivatio on kova. Kilpailukaudella riittää ylläpitävä harjoittelu, semmoinen kevyt lenkkeily tai maastopyöräily kisojen välissä, päättää V-H.
Uusi kilpailukalusto
Mustonen on tyytyväinen fyysiseen kuntoonsa ja se näkyy miehen olemuksessa ja radalla.
– Olen päässyt jo ajamaan hieman speedwayta kotiradalla Varkaudessa. Ajaminen tuntui hyvältä ja kaarreajo sujui jouheammin, kroppa oli paremmin mukana. Harjoittelu on tuonut toivotun tuloksen.
– Kilpailukalusto on uusittu kokonaan, kaikki on uutta ja parempaa. Rungot ovat speciaalia käsityötä, modell Gerd Riss ja voimansiirto on varustettu nestekytkimellä. Hiilikuitua on käytetty enemmän ja kokonaisuutena pyörä on kymmenen kiloa kevyempi kuin viime vuotinen. Viime kauden lopussa saatiin jo esimakua tulevasta, kun ajettiin Robert Barthin tekemillä moottoreilla. Viime kaudesta miehen ja pyörän yhteispaino on tippunut yli kaksikymmentä kiloa, joten se tekee varmasti hyvää kulkupuolelle, jatkaa Mustonen.
Kylmäkorpi kovin vastus
Viime kaudella varkautelaisen sijoitus MM-sarjassa oli 11. Nyt tavoite on parantaa sijoitusta reilusti. Se vaatii kovien ammattikuskien voittamista kisasta toiseen. Mustonen on valmis haasteeseen.
– Olen varmasti kilpailukykyisempi kuin viime kaudella. Kunto on saatu kohdilleen ja pyörät on kilpailukykyisemmät. Tavoite on parantaa sijoitusta reilusti. Se on kova tavoite, mutta uskon siihen vakaasti. Pitkät radat ovat vahvuuteni, mutta viime kaudella saatiin Marmandekin jo sujumaan ja erävoittokin pystyttiin siellä ajamaan, joten olen varmasti kilpailukykyisempi myös lyhyillä radoilla.
– Maailmanmestari Joonas Kylmäkorpi on vastustajista kovin. Mutta kovia ovat saksalaiset Martin Smolinski ja Richard Speiser, Australian Cameron Woodward sekä Tsekin Josef Franc. Toisaalta kaikki kuskit sarjassa on kovia, ei siellä yhtään helppoa vastustajaa ole. Jokainen piste tulee olemaan rankan työn takana. Niin sen pitää MM-sarjassa ollakin.
– Ensimmäinen tavoite tulevan kauden sarjaan on saavuttaa paikka finaalierässä. Se tavoite on tarkoitus täyttää jo avauskisassa Forssassa. Kokonaisuutena pitää saada kerättyä pisteitä tasaisemmin kuin viime kaudella. Siihen kun pystyy, niin sijoitus loppupisteissä on varmasti hyvä.
MM-sarjaan isoja muutoksia
Maaradan MM-sarjaan tuli tälle kaudelle suuria muutoksia. Ajotaulukko meni kokonaan uusiksi, kun aiemman kuuden kuljettajan sijasta erissä ajaa nyt viisi kuljettajaa. Samalla meni pistelasku uusiksi. Viimekaudella maksimipisteet kilpailusta oli 30 pistettä, nyt 28 pistettä.
Kuljettajia on kilpailussa 20 (aiemmin 18) ja kilpailun erien määrä kasvoi. Sääntöihin tuli muutoksia lisäksi ratojen mittoihin. Nyt radan minimimitta on 350 metriä, joka mahdollistaa osakilpailun Puolan Rzeszowissa speedwayradalla.
Nämä muutokset eivät ole saaneet aivan varauksetonta suosiota kuljettajien ja fanien keskuudessa. Mustonen ei ota muutoksista paineita, vaikka ne hieman mietityttävätkin.
– Säännöt on samat kaikille, kyllä näilläkin saadaan paremmuus selville. Viiden kuljettajan erät tuo yhden kuskin verran lisää tilaa radalle. Pitkillä radoilla, Forssa ja Forus, rata voi näyttää hieman tyhjälle ja se ei varmaankaan ole yleisölle mieleen. Erien määrän kasvu voi laittaa moottorien kestävyyden koetukselle, etenkin Forssassa ja Foruksessa. Ja vielä jos keli on lämmin, niin tekniikka on lujilla, Mustonen toteaa.
Pitkä kausi edessä
Mustosen kausi alkaa tämän kuun lopussa ruohoratakilpailulla Saksan Schwarmessa. Siitä mies jatkaa Dingolfingiin, jossa ajetaan kova kutsukilpailu vapunpäivänä. Kilpailutahti jatkuu tiiviinä aina syyskuun lopulle asti.
– Pitkä kausi on edessä. Paljon saa reissata. Mutta se kuuluu lajiin, ei siinä sen ihmeempää. Maa-ja ruohoratakisoja tulee kaudelle ihan riittävästi, varmaan joku 25–30 kilpailua. Speedwayn suhteen ei ole päätetty mitään, mutta kyllä sitäkin tulee jokunen kisa ajettua.
– MM-sarjan lisäksi joukkue MM-finaali on kauden tärkeimpiä kilpailuita. Uskon, että joukkueellamme on hyvät mahdollisuudet mitaliin, vaikka rata Iso-Britannian Swingfieldissä on varmasti haastava. Tarkoitus on myös puolustaa SM-ja PM-mestaruuksia. Mutta mennään rauhassa eteenpäin kilpailu kerrallaan, ei höntyillä turhia, niin hyvä tulee, päättää Mustonen.