Tässä vaiheessa esille nousee vahvimmin – yllättäen tai sitten ei – kokeneen espanjalaisen kehäketun Jorge Martinezin nimi.
Aktiiviurallaan neljä maailmanmestaruutta voittanut Martinez on pyörittänyt jo vuosia menestyksekkäästi Aspar-tiimiä, joka operoi viime kaudellakin MotoGP-sarjan kaikissa kolmessa luokassa. Aspar ja Aki Ajon johtama suomalaistalli Ajo Motorsport ovat vuorotelleet jo pitempään pienimmän luokan piikkipaikalla.
Martinezin mahdollisesta uudesta kuvioista antaa viitteitä muun muassa se, että hänen leivissään oleva ranskalainen CRT-kuljettaja Randy de Puniet tulee testaamaan ensi vuonna Suzukin prototyyppipyörää.
Martinezin ja Suzukin neuvottelut juontavat jo vuoteen 2008. Martinez olisi ollut silloin valmis lähtemään MotoGP-luokkaan Suzukin satelliittitiiminä yhdysvaltalainen Ben Spies kuljettajanaan. Suzukilta ei silloin kuitenkaan pyörää irronnut. Kevin Schwantz oi katsottuna niihin aikoihin kyseisen tiimin neuvonantajan rooliin.
Martinez lähti toteuttamaan tämän jälkeen MotoGP-unelmaansa Ducatin satelliittitiiminä, mutta se projekti ei pitkälle kantanut.
Päättyneellä kaudella Aspar-tiimi kilpaili MotoGP-luokassa CRT-sääntöjen mukaisella ART- eli Aprilia-pyörällä.
Martinez joukkoineen onnistui uudessa urakassaan vähintäänkin kohtuullisesti, sillä espanjalainen Aleix Espargaro voitti eräänlaisen varjomestaruuden CRT-tittelin muodossa ja De Puniet oli tässä kategoriassa kakkonen 12 pistettä tiimikaverinsa takana. Espargaro oli MotoGP-luokan MM-pisteissä sijalla 12 kaikki kuljettajat mukaan luettuna.
Espargaro ja De Puniet solmivat lokakuun alussa vuoden mittaiset jatkosopimukset Aspar-tiimin kanssa.
* Kuvassa Jorge Martinez “Aspar”, Randy de Puniet ja tämän naisystävä, Playboyn välityksellä malliurallaan pinnalle noussut Lauren Vickers. Kuva: Team Aspar