Kallio pääsi vain kertaalleen ajamaan pehmeämmällä rengasseoksella, jonka jälkeen Dunlop-rengasvalmistaja muutti tarjolle vain kaksi kovempaa rengasta.
Kallion rauhalliselle ajotyylille pehmeä seos toimisi parhaiten, mutta nyt viileissä olosuhteissa kovempiin renkaisiin ei kehity riittävästi lämpöä ja sitä mukaan pitoa.
Pito-ongelmien vuoksi Kallio jäi aika-ajon kärkiajasta 1,298 sekuntia ja Marc VDS -tallin suomalaiskuski joutuu starttaamaan sunnuntaina 15. lähtöruudusta.
– Dunlop muutti rengasvalikoimaansa perjantaina, kun he ilmeisesti pelkäsivät pehmeän seoksen kuluvan liikaa radan uusitulla asfalttipinnalla. Rengasvalmistaja haluaa näköjään pelata varman päälle ja välttää viimeiseen asti sellaisia tilanteita, että renkaat loppuisivat laadullisesti kesken, Kallio arvioi.
– Sama aihe on heijastunut minuun jo monta kertaa tällä kaudella. Pystyisin aina ajamaan kisapituuden pehmeällä seoksella, mutta sitä ei ole läheskään aina saatavilla. Kuskeilla on monenlaisia ajotyylejä, ja olemme eri painoisia, joten kaikki eivät kovemmista renkaista kärsi samalla tavalla.
– Juuri tällä Valencian radalla olen todella lirissä tämän rengaspolitiikan vuoksi. Kovaan seokseen ei vaan löydy pitoa viileissä olosuhteissa. Yritimme löytää mekaanista pitoa pyörän säätöjä muuttamalla, mutta mitään ei ollut tehtävissä.
– Lisäksi takarengas kului pahasti ruvelle jo alle 10 kierroksen matkalla, koska kumi murenee, kun se ei ole oikeassa lämpötilassa. Vaikea kuvitella, että kisassa pystyisi olemaan kilpailukykyinen, kun jo ennen puoltaväliä rengas tulee olemaan ruvella. Ehkä vain sadekeli voisi auttaa tässä tilanteessa, että renkaiden puolesta pystyisi sunnuntaina kamppailemaan paremmasta kisatuloksesta, Kallio veikkaili.