Viime vuonna miljoonaperijätär Paris Hiltonin nimeä lähinnä kosmeettisessa mielessä kantaneessa tiimissä 125-kuutioisten tulokkaaksi täräyttänyt Vinales jysäytti vajaat kaksi viikkoa viikkoa sitten Malesiassa melkoisen pommin heittämällä hanskat tiskiin kesken Moto3-luokan mestaruustaistelun.
Vinales antoi Blusens-tiiminsä kuulla kunniansa työn tason ja FTR Honda-pyörän kilpailukyvyn osalta. Espanjalaisittain harvinaisen etunimensä Tom Cruisen tähdittämän ”Top Gun”-elokuvan innoittama saanut Vinales vetäytyi Malesian GP:stä palatakseen häntä koipien välissä ja käytöstään kaikilta mahdollisilta tahoilta anteeksi pyydelleen baanalle Australian osakilpailussa.
Vinales taistelee edelleen Moto3-luokan MM-hopeasta kauden päätöskisassa 11. marraskuuta Valenciassa, mutta ehdottomasti suurin mielenkiinto kohdistuu siihen, mitä kohukuljettaja tekee kaudella 2013.
Raul Romeron omistamalla Blusens-tiimillä on tuore kahden vuoden jatkosopimus Vinalesin kanssa. Se, onko ensi vuoden Moto3- ja kauden 2014 Moto2-luokassa kattava sopimus juridisesti vedenpitävä Vinalesin ikä huomioon ottaen, onkin jo toinen juttu.
”Selvittäkään ensin sotkunne ja
katsotaan tilannetta uudelleen”
Vinalesin tiedetään haluavan häipyä tämän kauden jälkeen myös henkilökohtaisen managerinsa Ricard Joven johtamasta Blusens-tiimistä, jolloin mahdollisena uutena työpaikkana on esille nostettu Asparin, Ajon Motorsportin ja jopa Team Laglissen nimet.
Varikkohuhujen mukaan kuitenkin jokaisen tiimin viesti on ollut tässä tilanteessa varsin yksiselitteinen Vinalesin joukkojen suuntaan: hoitakaa ensin sotkunne ja katsotaan tilannetta mahdollisesti sitten uudelleen.
Vinalesin ensi kauden ja yleensäkin tulevaisuuden osalta paljon vartijana on hänen isänsä Angel ja kuvioihin Australian GP:n aikoihin palkattu lakimies Paco Sanchez, joka pyrkii parhaansa mukaan purkamaan visaista vyyhtiä.
Sanchez on toki varsin kokenut kaveri MotoGP-kuvioissa. Hän on ollut muun muassa Mika Kallion, Espargaron veljesten Polin ja Aleixin, Esteve Rabatin ja Luca Amaton apuna sopimuskuvioissa.
Jorge Martinez Aspar teki Joven välityksellä Vinalesille tarjouksen Brnossa ajetun Tshekin GP:n aikoihin elokuun lopulla. Sen jälkeen tilanne on ollut jäissä. Toisaalta sekin on mahdollista, että sopimus ei tavoittanut koskaan kuljettajaa, kuten Vinales vielä Malesian aikoihin antoi ymmärtää.
– Maverick Vinales selvittää parhaillaan tilannetta tiiminsä kanssa. Maverick, hänen isänsä ja lakimiehensä käyvät keskusteluja myös Dornan kanssa. Me emme jatka tätä, ennen kuin tilanne on selvitetty. Se on pötypuhetta, että olisimme neuvotelleet Vinalesin kanssa Malesiassa. En ole keskustellut hänen kanssaan Brnon jälkeen, korostaa Martinez, joka ei ole ylimpiä ystäviä Romeron kanssa.
Onko mahtipalkka
kihahtanut päähän?
Vinalesin hintalappu ei ole sekään tässä tilanteessa kovinkaan houkutteleva.
Nykyisen sopimuksen lunastaminen maksaisi maltaita, eikä toisaalta nuorukainen ole tottunut liikkumaan edes palkkapainauman liepeilläkään.
Päinvastoin, hän on yksi koko sarjan parhaiten palkattuja kuljettajia. Blusens maksaa hänelle tiettävästi noin 300 000 euron vuosipalkkaa ja kun tähän ynnätään edelleen muut tulonlähteet, niin koko potti liikkuu jo lähes puolessa miljoonassa. 400 000 euron raja rikkoutuu maltillisimmissakin arvioissa.
Moto3-luokassa kukaan ei yllä lähellekään vastaavia lukemia, eivätkä Moto2:ssa parasta tiliä tehneet Marc Marquez ja Pol Espargarokaan liiku tältä osin samalla viivalla. Vinales päihittää palkkapussiillaan myös toistakymmentä MotoGP-luokan kuljettajaa.
Yleinen käsitys MotoGP-varikoilla onkin se, että huikeat tienestit ovat pääosassa Vinalesin vikuroinnin taustalla: liian paljon liian nuorena.
Raha on sumentanut ”Mavs’in” ajatusmaailman.