Enduro2-luokan pisteissä kolmantena oleva Juha Salminen on vastannut tähän mennessä parhaasta suomalaismenestyksestä Chilessä, Argentiinassa, Espanjassa ja Portugalissa ajetuissa osakilpailuissa. Husqvarnalla kilpaileva Salminen on yltänyt ainoana suomalaisena luokkavoittoihin, jotka hän poimi talteen kauden käynnistäneeltä Etelä-Amerikan kiertueelta.
– Kaikki on kunnossa ja kaikki on vielä mahdollista. Lähden varsin positiivisella mielellä kauden jälkimmäiselle puoliskolle, kertoo MM-tauolla kilpailutuntumaa kahteen otteeseen Ranskassa ylläpitänyt Salminen.
– MM-tauko on pitänyt sisällään työn puitteissa muutenkin kaikenlaista säpinää, joten hyvinhän tässä on saanut ajan kulumaan, huikkaa Salminen.
Ranskan vaativat ja vauhdikkaat vierailut tarjosivat samalla mainion tilaisuuden pyörän testaamisen.
– Ranskaan osuneet kaksi kilpailua ajoivat kaiken sen, mitä niiltä lähdettiin hakemaankin. Pyörään on tehty edelliseen, eli Portugalissa ajettuun MM-osakilpailuun verrattuna muutoksia, mutta ne eivät ole mitään radikaaleja. Ne ovat enemmänkin sellaisia kuljettajan mieleisiä säätöhommeleita, muotoilee Salminen.
Toscana tarjoaa hikisiä
ja teknisiä maastokokeita
Salminen on tutustunut tapansa mukaan tarkoin tulevaan työmaahansa Toscanassa.
– Ja hiki on ainakin virrannut. Lämpöä on ollut yli 30 astetta.
Castiglion Fiorentinon maastot eivät tarjoa maailman menestyneimmälle endurokuljettajalle sinällään mitään uutta.
– Hyvinkin tyypillistä ja kivistä italialaismaastoa. Näillä kulmilla on ajettu paljon ja monin paikoin mennään varsin kuluneessa rännissä.
Tekniset maastokokeet ovat Salmisen mieleen.
– Erityisesti enduro- ja extremetestien pitäisi sopia meikäläiselle. Extreme on rakennettu hyvin ja hienosti mäkeen ja se pitää sisällään oikeastaan kaikkea mitä olla voi. Enskatestillä ajetaan pientä tienpohjaa ja käydään välillä kivikkoisessa joen uomassa. Kävelin tuota pätkää noin tunnin verran, joten eiköhän se kulje pyörällä noin seitsemässä minuutissa.
Crossitesti on luonteeltaan vaatimattomampi.
– Se vedetään heinäpellolla. Välillä on hidasta ja välillä taas nopeampaa. Aika normipyöritys.
MM-mitalien kohtalo on
viiden kuljettaja kauppa
E2-luokan MM-johdossa jyrää ranskalainen Husaberg-kuljettaja Pierre Renet, jolla on koossa 133 pistettä. Renet on vienyt neljästä viimeisestä ajopäivästä nimiinsä kolme. Toisena tulee KTM:ää kuskaava espanjalainen Cristobal Guerrero pistein 118.
Salmisella on kasassa sata pistettä, eli kaksi enemmän kuin Guerreron ranskalaisella tiimikaverilla Johnny Aubertilla. GasGas-pyörää käskyttävä espanjalainen Ivan Cervantes aloitti kauden todella vahvasti, mutta Euroopan puolella tahti on taantunut. Cervantes on sarjassa viidentenä pistein 92.
Kyseinen viisikko ratkaisee kivenkovan kakkosluokan mitalien kohtalon. Ajamalla tuota nippua ei järkytetä jäljellä olevissa Italian, Ruotsin, Suomen ja Ranskan osakilpailuissa.
MM-sarjan muista suomalaiskuljettajista Eero Remes (KTM) on E1-luokan pisteissä kolmantena, Matti Seistola (Husqvarna) viidentenä ja Antti Hellsten (TM) 12:ntena. Marko Tarkkalan (Beta) sijoitus on E3-luokassa seitsemäs.
Isosta luokasta löytyy lähes kaikilla mittareilla luettuna sarjan tähän mennessä kovin kuljettaja, eli KTM:llä vastustamattomasti voitosta voittoon viilettänyt ranskalainen Christophe Nambotin.
Italian GP käynnistyy perjantai-iltana Castiglion Fiorentinossa vetäistävällä supertestillä. Pisteet pistetään jakoon lauantaina ja sunnuntaina.