HK Areenan läheisyyteen rakennetaan rata kahta eri lajia varten, ja koko viikonloppuun odotetaan kaikkiin luokkiin yhteensä noin 300 kilpailijaa motocrossin MM-pronssimitalisti Antti Pyrhösen ja supermoton MM-pronssimitalisti Mauno Hermusen johdolla.
Kilpailuratojen rakentaminen käynnistyy perjantaina 8. kesäkuuta, kun nurmikentälle kuljetetusta 3500 kuutiometrin hiekkamäärästä aletaan muovata kilpailuareenaa.
Turun kilpailussa yhdistyy siis kaksi moottoripyörälajia, joissa supercrossissa ajetaan pelkästään hiekka-alustalla, mutta supermotossa myös asvaltilla. Kilpailun supercrossradan suunnittelusta ja rakentamisesta
vastaa tamperelainen Deerhill Track Company. Turun Moottorikerho puolestaan vastaan supermotoradan asvalttiosuudesta, joka yhdistyy supercrossrataan.
– Aloitamme radan rakennustyöt perjantaina iltapäivällä ja teemme töitä tauotta tiistaille saakka. Silloin toivomme radan olevan testikäytössä, minkä jälkeen rataa hiotaan lopulliseen muotoonsa, Deerhill Track Companyn Juuso Valtakari selvittää.
– Radan pohjana toimii nurmipeltoalue, jolle on jo kuljetettu 3500 kuutioita hiekkaa radan hyppyreiden, pattisuorien ja mutkien kallistusten rakennusaineeksi. Hiekkaa on siis varattu käytettäväksi yhteensä noin 300 traktorin peräkärrykuormaa. Rakennustyöt teemme kahdella kaivinkoneella, yhdellä pyöräkuormaajalla sekä yhdellä minikaivurilla.
Supercrossin SM-sarjaa ajetaan tänä vuonna nykymuodossaan neljättä kautta. Turku oli ensi kertaa mukana viime vuonna, jolloin rata rakennettiin niin ikään HK Areena -jääkiekkohallin tuntumaan. Nyt rata sijaitsee samoissa maisemissa, joskin toisella puolella hallia.
– Radan suunnittelun lähtökohtana oli monipuolinen rata, joka olisi samalla tekninen, jolloin kuljettajien paremmuus saataisiin ratkaistua näyttävästi ja turvallisesti. Myös yleisö on huomioitu ja kilpailua pystyy seuraamaan hyvin joka puolelta rataa. Supercrossrata tulee olemaan noin 500 metriä pitkä ja joka paikasta seitsemän metriä leveä, Valtakari kuvailee.
– Tilanne radan suhteen elää toki vielä kilpailuviikonlopun aikana, kun tarkoituksenhan on ottaa asiakkaat, eli kilpailijat huomioon. Joka tapauksessa radan suunnittelun ja rakentamisen taustalla on tutustuminen
eri supercrosssarjoihin sekä erityisesti Suomen mestaruussarjaan. Rataa tullaan myös kunnostamaan kilpailupäivien aikana, vaikka tällä hetkellä näyttääkin, että lauantainen supercross- ja supermotopäivä on todella tiivis paketti.
Turun Artukaisissa ajetaan supercrossia siis lauantaina 16. kesäkuuta SM-luokan sekä MXJ-luokan (14-18-vuotiaat) Suomen Cupin merkeissä ja sunnuntaina 17. kesäkuuta MXC/A-luokan (12-15-vuotiaat) Suomen Cupin sekä MXB- (yli 19-vuotiaat) ja MXJ-luokkien kansallisten starttien muodossa.
Lauantaina kilpaillaan myös supermoton SM-pisteistä sekä open-luokan Suomen Cup -osakilpailu. Supermotorata tulee olemaan noin 1200 metriä pitkä, josta asvaltin osuus on noin 1000 metriä ja loput supercrossrataa.
Tapahtumaan odotetaan 3000 katsojaa. Koko viikonlopun pääsylipun hinta on aikuisilta 20 euroa ja alle 15-vuotiailta 5 euroa, alle 7-vuotiaat pääsevät ilmaiseksi sisään vanhemman seurassa. Ennakkolippujen hinta on 15e / 5e, ja niitä myyvät keskiviikkoon 13. kesäkuuta saakka Motoracing Company (Turku) ja Storm Motor (Turku). Sunnuntaina pääsylipun hinta on 15e / 5e. Lauantain 95 euron VIP-lippuja voi tiedustella Turun Moottorikerholta (toimisto@turunmoottorikerho.fi, www.turunmoottorikerho.fi).