Yksi merkittävä ura suomalaisella moottoripyöräalalla sai päätöksensä, kun raumalainen Juha ”Juuso” Lujala myi omistamansa Moto-Rauma -moottoripyöräliikkeen 42 vuoden jälkeen uudelle omistajalle. Kävimme jututtamassa eläköityvää Juusoa, joka kertoi miten prätkäkauppa on reilun neljän vuosikymmenen aikana muuttunut, ja mihin suuntaan.
Juha Lujala perusti Moto-Rauma -prätkäliikkeen heti armeijasta pääsyään seuraavana päivänä, 25.3.1975. Reilun 42 vuoden jälkeen Lujala siirtää viestikapulan seuraavalle viestinviejälle, kun Petäjäksen Telakka ja Moto-Rauma yhdistävät voimansa ja jatkavat Raumalla yhdistettynä moottoripyörä- ja veneliikkeenä.
Miten 1970-luvun moottoripyöräkauppa poikkesi nykyisestä?
– Aluksi uudet pyörät tulivat meille valmiiksi koottuina ja rahtivapaasti. Myyntikatteet oli paremmat puhumattakaan ettei tarvinnut pyörien veroja maksella eikä ollut kuluttajasuojalakia. Ainoa paperityö oli ottaa asiakkaan nimi luovariin. Ei tehty vakuutuksia eikä nuoltu kenenkään perseitä. Jos pyörä hajos niin voivoi, muistelee Lujala 70-luvun prätkäkauppaa hieman karrikoiden.
Polttoainettakaan ei Lujalan mukaan tarvinnut uusiin pyöriin tankata, vaan ”siitä ne pojat lähti iloisina työntämään pihalta uusia prätkiä kotiin tai huoltoasemalle”.
Pullakuski ja moottoripyöräkauppias
Paljon huonompaan aikaan ei Juuso olisi yritystä voinut perustaa, sillä isojen moottoripyörien myynti oli juuri sakannut moottoripyörien ”tappoveron” astuttua voimaan. Ensimmäisen vuoden liikevaihto oli 120 000 markkaa. Monkey maksoi 870 markkaa ja satapiikit pari tonnia. Pelkkä moottoripyörien myynti ei elättänyt ja pullakuskin hommat toivat tarvittavaa lisätienestiä.
– Ajoin Olkiluotoon viinereitä aamuisin ja iltapäivisin myin moottoripyöriä. Pullia ajoin silloinkin kun oli lakko, minä kun en ole ikinä kuulunut muihin liittoihin kuin Moottoriliittoon.
Onko moottoripyörät ja moottoripyöräkortti nykyään liian kalliita?
– Ei! Prätkäkortti maksaa saman kuin älypuhelin, jollainen on varaa ostaa joka vuosi. Ja hyvän käytetyn pyörän saa 5000 eurolla, saman summan moni perhe käyttää joka vuosi Thaimaan matkaan.
Aivan kokonaan ei Juuso eläkkeelle malta jäädä, vaan jatkossakin hänet tavoittaa sopimuksen mukaan lähes samasta osoitteesta, sillä hän jatkaa pienimuotoisesti prätkäkauppaa ja mm. talvisäilytyspalveluiden tarjoamista firmansa Motiksen kautta, joka sijaitsee Moto-Rauman kellarissa. Aikaa kuluu aiempaa enemmän kesäisin moottoripyöräilyn, veneilyn ja polkupyöräilyn parissa, ja talvisin hänet löytää usein Espanjasta, joten tapaaminen Motikseen kannattaa sopia etukäteen.
Lue Juha Lujalan koko haastattelu uusimmasta MP Maailmasta 9/2017.