Agostini tyrmää CRT-pyörät

– Naurettavaa!

– MotoGP-luokassa kilpailee ensi kaudella kaksi eri ryhmää, joilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Jos MotoGP-luokkaa haluttiin täydentää pyörillä, joilta menee yhteen kierrokseen viisi sekuntia kärkeä enemmän aikaa, niin yhtä hyvin täydennystä olisi voinut hakea Moto2-luokasta, kuvailee GP-varikoiden vakiovieras Agostini, 69, tuntojaan.

CRT-pyörät kehittyvät koko ajan, mutta italialaislegenda Agostini tietää, mitä ainakin kauden alkupuolella kuninkuusluokan kilpailuissa on odotettavissa.

– CRT-pyörät eivät yllä lähellekään tehdaskaluston suoritustasoa ja erot tulevat olemaan valtavat.

Agostini toisaalta myös ymmärtää tilanteen silloin, kun sitä katsotaan yksinomaan talouden kantilta.

– Suuri ongelma on se, että tehdaspyörän liisaus liikkuu jo kolmen miljoonan euron paikkeilla ja sellaista rahaa ei nykyisessä tilanteessa tahdo löytyä, Agostini viittaa satelliittitiimien suuntaan.

”Rähinää mutkiin
– Rossi on tulossa”

Agostini ei allekirjoita täysin myöskään sitä, että MotoGP-luokassa siirryttiin 800-kuutioisista moottoreista 1000-kuutioisiin.

– En oikein ymmärrä, mitä tällä tavoiteltiin: sitäkö, kenellä on nopein pyörä suorilla? En näe sillä niinkään väliä, ovatko pyörän huiput 340 km/h tai 320 km/h. Show syntyy mutkissa, joissa on rähinää ja taistelua, innostuu Agostini.

Agostini ei lähde ennakoimaan MotoGP-luokan voimasuhteita, mutta hän antaa ymmärtää, että luottamus maanmies Valentino Rossiin ei horju yhden vaisumman kauden jälkeen.

– Siirtyminen Ducatille oli Rossin oma päätös. Sepangin testit osoittivat, että Valentino on parantanut huomattavasti ja toivottavasti Ducatin kehitys jatkuu edelleen tästä. Kukaan Valentinon lailla voittamaan tottunut ei voi olla tyytyväinen esimerkiksi viidenteen sijaan.

De Puniet nopein CRT-
kuljettaja Jerezin testeissä

Osa CRT-tiimeistä testaa kalustoaan keskiviikkoon asti Jerezin radalla Espanjassa.

Aspar-tiimin Randy De Puniet on ollut epätasaisen CRT-nipun selvästi nopein. De Puniet ajoi ART (Aprilia Racing Technology)-pyörällä maanantaina ajan 1.41,6.

Aleix Espargaron tiimikaveri De Puniet kohensi aikaansa tiistaina jo seitsemällä kymmenyksellä, vaikka hän valittikin 4,4 kilometrin mittaisen andalusialaisradan pitoa. Mainittakoon, että Moto2-luokan nopein kierrosaika viime viikolla ajetuissa testeissä oli 1.42,2.

Jerezin kautta aikojen kovin MotoGP-pyörällä ajettu kierrosaika kirjataan lukemin 1.38,189. Kyseinen aika on Yamahan Jorge Lorenzon käsialaa kaudelta 2008.

Jerez, Espanja.
MotoGP-luokan CRT-tiimien 2/3 testipäivä. Epävirallisia tuloksia:

1. Randy de Puniet Ranska, Aspar (ART) 1.40,9
2. Mattia Pasini Italia, Speed Master (ART) 1.42,0
3. Aleix Espargaro Espanja, Aspar (ART) 1.42,6
4. Danilo Petrucci Italia, Ioda Racing (Ioda-Aprilia) 1.43,3
5. James Ellison Iso-Britannia, GBR PBM (ART) 1.44,4
 

Uusin numero