– En mene yhtä pitkälle kuin hollantilainen kollega, joka kehui BMW R 1200 GS:n löytäneen voittajansa, mutta Hondalla on ehdottomasti vahvuutensa, summasi toimittajamme Eskil Bjørshol.
Mikä Hondassa oli vakuuttavaa?
– Itse asiassa olin erittäin skeptinen DCT-vaihteistoa kohtaan, mutta se oli yksi pyörän parhaista puolista. Saimme testata Crosstoureria sekä perinteisellä että DCT-vaihteistolla, ja on myönnettävä, etten olisi koskaan uskonut automaattivaihteiston olevan niin hyvä.
Mikä siinä on niin hienoa?
– Ensinnäkin on sanottava, että DCT-vaihteistoa käyttäessä ei kaipaa perinteistä vaihteistoa lainkaan. Crosstourerin DCT:ssä on kaksi asetusta, Drive ja Sport, ja varsinkin jälkimmäistä käyttäessä kierrokset pysyvät reippaassakin ajossa oikealla alueella. Haluttaessa vaihteistoa on mahdollista ohjata myös ohjaustangon napeista, mutta se ei oikeastaan ole tarpeen.
Kenelle Crosstourer on tarkoitettu?
– Sekä GS-kuljettajat että muut "aikuiset" moottoripyöräilijät löytävät etsimänsä Crosstourerista. Hondan pääinsinööri kertoi, että heidän tavoitteenaan oli valmistaa pyörä, joka olisi jotain BMW:n ja Ducati Multistradan välistä, ja siinä he ovat mielestäni onnistuneet. Verrattuna kyseisiin malleihin Hondasta tosin puuttuu hieman huipputehoa, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että Hondan insinöörit ovat tehneet hyvää työtä. Varsinkin matalammilla kierroksilla voimaa löytyy mukavasti verrattuna VFR 1200:an. Se ei varmasti jää keneltäkään huomaamatta.