Porilainen Aarre Suuronen on entinen yrittäjä, jonkin sortin multitalentti ja ekshibitionisti. Hän tietää fraasin mukaisesti, että ikä on numeroita. Tässä tapauksessa niitä on neljä: ykkönen, nelonen ja pari nollaa.
Kawasaki ZZR1400 on eläkeläisen peli kotona ja kiihdytyssuorilla. Suuronen aloitti uuden elämän 66-vuoden ikäisenä eläkeläisenä: hän osti noin 22 000 euroa maksavan moottoripyörän. 76-vuotiaana motoristi oli osallistunut kolmena aikaisempana kesänä muutamaan kiihdytyskisaan ja saavutti henkilökohtaiset ennätyksensä 313 km/h maililla ja 10,335 sekuntia varttimaililla Lappeenrannan radalla kuluvan vuoden elokuussa.
Ennätykset ajettiin täysillä maantievarustuksilla, peilit, kahvapainot, kaatumatapit ja rekisterilaatta paikoillaan.
”Olo on normaalin vetreä, vaikka takana on Lappeenrannan yli 800 km:n reissu kahden tunnin nukkumisen jälkeen, ja palatessa sai vielä nauttia piristävästä sateesta Häijään ja Porin välillä. Kotona napsautin yösaunan päälle, ja kun kerran vuodessa ostin taas koko tölkin olutta, niin irvistellen nautin siitä ja löylyistä.”
Aarren sanomisista on luettavissa ainakin seuraavaa: kova kunto vaatii kovaa salitreeniä, eikä alkoholi kuulu kuvioihin. Salikäynneistä saa iäkäskin tutkitusti lihaskuntoa. Lisäksi kestävyyttä on rakennettu hiihtämällä ympäri vuoden ja pyöräilemällä takavuosina tuhansia kilometrejä.
Kestävyyttä saa Aarren mukaan nykyään tien päältä.
”Kova kestävyyskunto on seurausta myös moottoripyöräilystä. Kahden päivän aikana vedin 1350 km, kun kävin Alastaron ratapäivät ja Joensuun kiihdytyskisat.”
Suurosen toimia leimaa innostuneisuus. Hänen asenteensa elämään on kaikkea muuta kuin luutunut tai suppea. Arskan mielestä keuliminen kuuluu kasvamiseen.
”Itse hoidin sen alta parikymppisenä ajaen Jawa Cz:lla ympäri vuoden. Kerran yöllä tansseista tullessa menin mutkasta ulos viljapeltosarkojen yli ja kaatumatta takaisin tielle. Huomaan jatkaneeni tätä perinnettä
Alastarossa ja Porin varttimaililla, kun ajoin molemmissa epätasaisille pelloille nurin menemättä. Ensimmäisessä jarrutusmatka vain loppui kesken ja jälkimmäisessä kiihdytin maalin jälkeen vielä 260 km/h nopeuteen, sillä en huomannut entistä pienempiä maalimuovitötsiä!”
Nykyään Suuronen arvostaa malttia ja huolellisuutta. Voimanpesä-Kawasakin vienti äärirajoille vaatii tarkkaa asennetta.
”Pyörän ja olosuhteiden hallintaa voi ja täytyykin treenata myös kaupunkiajossa, mutta odottamattomien tapahtumien vaaravaihtoehtoja on maantieliikenteessä vielä enemmän.”
”Siksi aina ajoon lähtiessäni silmäilen pyörän kunnon ja ”potkin renkaat” sekä tutustun ajokeliin. Matkan varrella vuodenajasta riippuen ennakoin mutkien pimennossa olevat miinat, lehdet, pelloilta tulleet maanviljelysjätteet, soran, varjopaikkojen mustan jään ja vaikkapa kuormasta pudonneet tavarat. Liikenteen salliessa treenaan hätäjarrutusta ja työntöohjausväistöjä tiekohtaisilla nopeuksilla ja kaikilla keleillä.”
Ajokoulutustakaan ei sovi väheksyä.
”Kurssin ansiosta olen jo kerran pelastanut henkeni tai ainakin välttänyt vakavan loukkaantumisen. Lavian ja Suodenniemen välillä jyrkässä mutkassa tuli auto vastaan ajolinjallani. Olin juuri harjoitellut työntöohjauksen selkäpiihin asti ja ilman tätä refleksiä väistö ei olisi onnistunut.”
Lue Aarre Suurosen koko haastattelu tuoreimmasta Biken numerosta 9/16.