Rossi kertoi, että he keksivät pyörän säätöihin aivan uutta Losailin harjoituksissa, mikä paransi vauhtia olennaisesti. Yamaha Tech 3 kuljettajien Johann Zarco ja Jonas Folger ajoivat viime kauden pyörien parannetuilla versioilla, mutta sellaisen ottamista käyttöön Rossi ei sanojensa mukaan harkinnut. Itse asiassa Zarco johti tuolla pyörällä kilpailua sensaatiomaisesti, kunnes ajoi ulos kierroksella neljä.
– Muutimme säätöjä, pyörä muuttui siksi mutkista ulos ajettaessa paljon stabiilimmaksi. Pyörän etupääkin saatiin selkeästi paremmaksi, se oli ongelma vielä testeissä, Rossi kertoo Motorsport.comilla.
– Pyörä tuntui erityisen vahvalta jarrutuksissa. Olin testeissä ensin tyytyväisempi kauden 2016 pyörään, mutta tiimi on koko ajan halunnut, että ajan kauden 2017 mallilla. Ja onhan se tehdastiimille parempi, että molemmat kuljettajat ajavat samoilla pyörillä, näin teemme jatkossakin.
Heikon testikauden jälkeen moni arveli, että Rossin aika huipulla on ohi.
– Talvitestit olivat hänelle erittäin hankalat. Hän ei silti missään vaiheessa antanut peräksi. Koko tiimi teki yhdessä kaikkensa, että hän saisi tähän uuteen pyörään oikean ajotuntuman. Kolmossija Qatarissa oli osoitus hänen huikeasta sitoutumisestaan tiimiin sekä koko tiimin massiivisesta työpanoksesta, kehui Yamahan tiimipäällikkö Massimo Meregalli.